Distriktstyrelsen har påbörjat ett visionsarbete där vi vill börja forma hur vår scoutgård ser ut år 2040. Efter att under en period ha samlat in tankar och synpunkter så forulerades ett första utkast i samband med distriktets vårupptakt 2023. Detta utkast presenterades på vårstämman i mars och arbetet framåt nu handlar om att fråga våra kårer och medlemmar vad de tycker om det färdiga förslaget. Visionen presenterades och diskuterades även under kårordförandeträffen i samband med äventyret. Har du några frågor eller synpunkter så kan du kontakta Alfred Nordh eller Markus Morén

Visionen består av tre meningar som vi tycker fångar upp det vi vill att Apelhult ska vara och representera. Under det har det sedan formulerats 11 lite mer konkreta målsättningar som distriktsstyrelsen ser behövs uppnås för att kunna uppnå själva visionen.

2040 är Apelhult en naturnära lägergård där alla människor kan möta scouting året runt

Apelhult är en självklar plats för distriktets verksamhet och kårer

Med en bredd av aktiviteter är Apelhult en plats där varje dag blir ett äventyr.

Målsättningar

1. Scoutgården är klimatneutral och energipositiv.
  2. Vatten, avlopp, uppvärmning och avfall hanteras på ett effektivt och miljövänligt sätt med återvinning som mål.
  3. Gården har lägerduschar och renoverade toaletter med anpassning till ny avfalls- och avloppshantering.
  4. Lokalerna är tillgänglighetanpassade och delvis tillgängliga året runt.
  5. Möjlighet till internetuppkoppling samt möteslokal med konferensanläggning finns.
  6. Ett storkök lämpligt för de olika verksamheterna finns på gården.
  7. Det finns avdelade utrymmen och lokaler för intendentur, materiel och aktiviteter lämpligt för att flera kårer och gäster ska kunna nyttja gården samtidigt.
  8. Möjlighet för upp till 30 personer att sova inomhus.
  9. Ett brett utbud av program och aktiviteter tillgängligt för alla gäster.
  10. . Öppet för internationellt säsongsvis volontärarbete och möjlighet till anställd personal för att täcka underhållsarbetet.
  11. Hyresintäkterna för Apelhult täcker driftskostnaderna