Du-O-Knopen är en kämpalek som riktar sig till alla åldrar.

Vera tillsammans med en kår ifrån distriktet står som arrangörer och planerar samt genomför dagen tillsammans.

Under Du-o-knopen går man parvis en slinga om ca 2,5 km med olika stationer och uppgifter längs vägen. Man börjar och slutar på samma ställe, ofta en scoutstuga eller annan lämplig plats. Detta beror på vilken kår som står som medarrangör. Vid start/mål ska finnas toaletter och möjlighet till dusch. På stationerna står funktionärer som berättar och visar hur uppgiften ska göras. Mellan stationerna finns snitslar så man vet hur man ska gå. Uppgifterna är åldersanpassade. Du kämpar mot de som är i samma avdelning som du. Se exempel på uppgifter nedan. Det kan vara bra att som ledare läsa igenom vad scouterna förväntas göra, så att man kan förbereda och lära sig detta under avdelningsmötena. För att undvika kö skickas paren i väg med några minuters mellanrum. Detta innebär att en del kommer få vänta vid start innan de går i väg och andra kommer få vänta efter att de gått i mål. Alla som deltar får ett märke. Priser delas ut i varje åldersklass och ett vandringspris tilldelas den kår som gemensamt samlat ihop mest poäng. Vandringspriset lämnas över från kår till kår. En del kårer fixar matservering, men det går alltid bra att ta med sig egen mat. Läs separat inbjudan för årets arrangemang för att få detaljerad information.

Spårare och upptäckare kämpar i bland annat följande grenar:

• Livlina
  • Naturkännedom
  • Hinderbana
  • Knopar

Äventyrare, utmanare och ledare kämpar i bland annat följande grenar:

• Livlina
  • Naturkännedom